بیمه شخص ثالث
- توضیحات
- منتشر شده در 11 بهمن 1395
کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از این که اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسائل نقلیه مذکور را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حـوادث وسـایل نقـلیه مزبور و یا یـدک و تریلر مـتصل به آنها و یا مـحمولات آنها به اشخاص ثالث وارد میشود ، نزد یکی از شـرکتهای بیـمه که مجـوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی ایران داشته باشد، بیمه نمایند. کلیه زیاندیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی(شرکتها) باشند شخص ثالث نامیده می شوند. و خسارتهای مالی وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق(تحت مالکیت)اشخاص ثالث جبران میگردد. هر زیاندیده ای که آسیب ببیند چه جانی و چه مالی شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه که به عنوان سرنشین محسوب می گردد
شخص ثالث کلیه زیاندیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی اعم از زیان جانی و مالی ،خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی(شرکتها) باشند شخص ثالث نامیده می شوند.
خسارت مالی: عبارت است از خسارتهای وارده به کلیه اموال منقول و غیر منقول متعلق(تحت مالکیت(اشخاص ثالث. هر زیاندیده ای که آسیب ببیند چه جانی و چه مالی شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه که شخص ثالث محسوب نمی شود.
خسارت جانی: منحصراً مربوط به آسیب جانی و صدمات وارده به جسم آدمی است نه موجودات دیگر بلکه فقط انسان. خسارت جانی شامل: دیه جرح + دیه فوت + دیه نقص عضو + هزینه درمان می باشد.
بیمه نامه سرنشینمخصوص راننده است.(تبصره 6 ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث(
خسارت سرنشین:· سرنشین کیست؟ سرنشینفردی است که از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن چنانچه بر اثر حوادث وسیله نقلیه آسیب ببیند طبق تعریف بیمه نامه،سرنشین تلقی می گردد.
طبق ماده 1 قانون شخص ثالث، همه کسانی که اقدام به رانندگی مینمایند ملزم به خرید بیمهنامه شخص ثالث میباشند.
شرایط عمومی یا متن بیمه نامه در واقع مفاد قرارداد فیمابین بیمه گر و بیمه گزار بوده که به امضای بیمه گر رسیده و تحویل بیمه گزار می گردد.کلیه جزئیات بیمه نامه به مانند پوششها،استثنائات،وظایف و تعهدات بیمه گر و بیمه گزار،مهلت اعلام خسارت،مرجع حل اختلاف و سایر موارد در آن درج گردیده است.شرایط عمومی بسته به نوع بیمه نامه صادره می تواند یک یا چندین صفحه باشد و همچنین شرایط عمومی در هرنوع بیمه نامه ثابت می باشد.
در صورتی که اتومبیل مورد بیمه توسط مقامات انتظامی اوراق و از رده خارج اعلام شود بیمه نامه به صورت تعرفه روز شمار فسخ می گردد
ماههای حرام هجری قمری عبارتند از : ذی القعده ، ذی الحجه ، محرم و رجب مطابق با ماده 299 مجازات اسلامی ماههای حرام میباشند.
در ضمن ماههای رمضان و صفر شامل ماههای حرام نمیباشد.
نرخ دیه بیمه شخص ثالث در ماههای حرام طبق نرخ بیمه مصوب امحاسبه میگردد.
در بیمه های بدنه، بیمه گزار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش مبلغی را به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد به طور کلی اتومبیل هایی که جهت پوشش بیمه بدنه معرفی میگردند در ابتدای امر بایستی قابلیت پوشش بیمه بدنه را دارا باشند.کلیه مالکان اتومبیل ها و یا اشخاصی که در قبال اتومبیل مسئولیت دارند و اتومبیل از سوی مالک به آنها تحویل داده شده است به این بیمه نامه نیاز دارند.
این بیمه نامه اتومبیل شمارا در مقابل خطراتی همچون آتش سوزی،سرقت کلی،خساراتی که در جریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه به آن وارد شود و ... تحت پوشش قرار میدهد.
پوشش بیمه بدنه اتومبیل نگرانی های بیمه گزاران (دارندگان این وسائل) در مورد حوادثی که منجر به آسیب دیدن اتومبیل آنها و ایجاد هزینه های پرداخت خسارت میگردد را کاهش می دهد یا از میان می برد.
در بیمه های بدنه بیمه گزار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش مبلغی را به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد به طور کلی اتومبیل هایی که جهت پوشش بیمه بدنه معرفی میگردند در ابتدای امر بایستی قابلیت پوشش بیمه بدنه را دارا باشند و این قابلیت در مرحله اول از دو راه اثبات میگردد:
سال ساخت اتومبیل حداکثر بیش از 10 سال از تولید و مونتاژ وسایل نقلیه سواری در زمان معرفی و صدور بیمه نامه نگذشته باشد،البته برای پوشش بیمه بدنه اتومبیل های سواری با قدمت 10 سال ساخت برای هر سال 5% اضافه بر نرخ بعنوان قدمت سال ساخت در نظر گرفته و بر حق بیمه های اصلی اضافه گردیده و صدور بیمه نامه برای اتومبیل هایی که بیش از 20 سال از ساخت آنها گذشته باشد نیاز به مجوز از مدیریت بیمه های اتومبیل دارد.
بازدید اولیه از اتومبیل راه دیگر اثبات قابلیت پوشش بیمه بدنه برای اتومبیل های معرفی شده،کارشناسی بازدید اولیه از وسیله نقلیه معرفی شده توسط کارشناس مورد تأیید شرکت است که کارشناس مزبور باید دارای مجوز کارشناسی بازدید اولیه و کد اختصاصی بوده و گزارش مربوطه را جهت صدور بیمه نامه بدنه تهیه نماید
خسارت ها و هزینه تحت پوشش بیمه بدنه
حادثه: خسارتی که از برخورد موضوع بیمه با یک جسم ثابت یا متحرک یا برخورد اجسام دیگر به موضوع بیمه و یا واژگون و سقوط موضوع بیمه یا چنانچه در حین حرکت، اجزا و یا محصولات موضوع بیمه به آن برخورد نماید و موجب بروز خسارت شود.
آتش سوزی: خسارتی که در اثر آتش سوزی، صاعقه و یا انفجار به موضوع بیمه و یا لوازم یدکی اصلی همراه آن وارد گردد.
سرقت کلی: در صورتی که موضوع بیمه دزدیده شود و یا در اثر عمل دزدی یا شروع به دزدی به وسیله نقلیه و یا وسایل اضافی آن خسارت وارد شود.
خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به آن وارد شود.
خسارت باطری و لاستیکهای چرخ موضوع بیمه در اثر هر یک از خطرات بیمه شده تا پنجاه درصد قیمت نو قابل پرداخت است.
پوشش اضافی - هزینه های قابل تامین
هزینههای متعارفی که بیمهگذار برای نجات موضوع بیمه خسارت دیده و جلوگیری از توسعه خسارت و نیز انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به نزدیکترین محل مناسب برای تعمیر آن پرداخت مینماید حداکثر تا بیست درصد کل خسارت وارده قابل جبران خواهد بود.
خسارت های مستثنی شده یا غیر قابل جبران
خسارتهای ناشی از سیل، زلزله و آتشفشان.
خسارتهایی که به علت استفاده از موضوع بیمه در مسابقه اتومبیل رانی یا آزمایش سرعت به آن وارد شود.
خسارتهای وارد به موضوع بیمه به علت حمل مواد منفجره، سریع الاشتعال و یا اسیدی مگر آن که موضوع بیمه مخصوص حمل آن باشد.
خسارتهای وارده بر اثر پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه موضوع بیمه مگر آنکه ناشی از حوادث تحت پوشش بیمه باشد.
خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات موضوع بیمه پس از وقوع حادثه.
خسارت ناشی از کشیدن میخ و سایر اشیاء مشابه روی بدنه موضوع بیمه.
کاهش ارزش موضوع بیمه حتی اگر در اثر وقوع خطرات بیمه شده باشد.
غیر قابل پوشش - خسارت های غیر قابل جبران یا خسارت هایی که از تعهد بیمه گر خارج است
خسارتهای ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و یا تهاجم
خسارتهای مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای
خسارتهایی که عمداً توسط بیمهگذار، ذینفع و یا راننده موضوع بیمه به آن وارد میشود.
خسارتهای وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
در صورتیکه راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد و یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست.
خسارتهای ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذیصلاح به علت مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر و یا روان گردان توسط راننده موضوع بیمه بوجود آمده باشد.
خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص و جاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
پوششهای تکمیلی در بیمه بدنه
سرقت در جا لوازم و قطعات وسایل نقلیه مورد بیمه :چنانچه لوازم اتومبیل(بدون سرقت کلی خود اتومبیل)در حال توقف دزدیده شود پوشش خطرات اصلی قابل جبران نمی باشد در این صورت بیمه گزار میتواند هنگام صدور بیمه نامه در خواست پوشش سرقت در جا برای لوازم معینی مانند(رایو - پخش،رینگ و لاستیک،آینه های بغل و ...) را بنماید که پس از بازدید کارشناس با پرداخت حق بیمه بسیار جزیی قطعات مورد نظر را پوشش بیمه سرقت درجا قرار دهد لازم بذکر است ارزش آنچه تحت این عنوان قابل بیمه کردن است در مجموع از 20% ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه تجاوز نخواهد کرد و حق بیمه مربوطه 3% ارزش کل قطعات و لوازم مورد تأیید کارشناس بازدید اولیه و توافق بیمه گر وبیمه گزار میباشد.
غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات:هرگاه در اثر حادثه مورد بیمه جهت تعمیر برای مدتی قابل استفاده نباشد و در تعمیرگاه متوقف باشد روزانه مبالغی به عنوان هزینه ایاب و ذهاب به بیمه گزار پرداخت میگردد در صورت خرید این پوشش حداکثر تعهد بیمه گر برای مدت 30 روز عدم استفاده از وسیله نقلیه خواهد بود که به ازای هر روز 20.000 ریال میباشد و سه روز اول آن به عنوان فرانشیز کسر خواهد گردید مشروط به اینکه جمع کل غرامت بابت ایام عدم امکان استفاده از اتومبیل از 20% مبلغ خسارت برآورده شده تجاوز نکند،مدت عدم استفاده از اتومبیل جهت تعمیر در تعمیرگاه توسط کارشناس خسارت شرکت تعیین میشود.
شکست شیشه های وسیله نقلیه مورد بیمه به تنهایی و به عللی غیر از حوادث مورد تعهد بیمه گر:با درخواست بیمه گزار و پرداخت حق بیمه جزیی شکست به تنهایی و به غیر از خطرات اصلی مانند شکست (بواسطه تغییر دما و یا متراکم شدن هوا در داخل وسیله نقلیه) تحت پوشش خطرات تکمیلی بوده و قابل جبران می باشد، خسارت قابل پرداخت ارزش روز شیشه و هزینه نصب آن پس از کسر 10% به عنوان فرانشیز خواهد بود و حق بیمه آن 5% حق بیمه سالانه
نوسانات قیمت :افزایش ارزش وسایل نقلیه مورد بیمه به علت نوسانات قیمت مشروط بر اینکه وسیله نقیله هنگام صدور بیمه نامه به ارزش واقعی روز بیمه شده باشد می تواند تا میزان 25% ارزش روز بیمه در تاریخ شروع بیمه نامه و در طول مدت قرارداد مورد قبول قرار گیرد. بدیهی است افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه به علت نوسانات قیمت فقط در خسارت های جزیی و حداکثر تا مبلغ 10.000.000 ریال قابل پرداخت می باشد، حق بیمه مربوطه برابر 5% حق بیمه سالانه بیمه بدنه تعیین و محاسبه می گردد.
بلایای طبیعی (سیل - زلزله - آتشفشان ) :مطابق ماده پنجم بند 2 شرایط عمومی بیمه نامه خطرات طبیعی مانند زمین لرزه، سیل، آتشفشان از خطرات مورد تعهد بیمه گر مستثنی گردیده ولی برابر با موافقت هییت مدیره محترم شرکت مقرر گردید از تاریخ 07/09/77 پوشش مذکور در تعهدات بیمه گر قرار گیرد. حق بیمه مربوطه 5% حق بیمه سالانه بیمه نامه بدنه اتومبیل تعیین و محاسبه می گردد.
خطرات تبعی (رنگ - مواد شیمیایی - اسید پاشی) :از آنجاکه خطرات و خسارات ناشی از پاشیدن اسید، رنگ و سایر مواد شیمیایی بر روی خودرو مشمول بند 1 ماده پنجم شرایط عمومی بیمه نامه بدنه نمی گردد ولی طبق موافقت هییت مدیره محترم شرکت مقرر گردید از تاریخ 07/09/77می توان خطرات مذبور را با دریافت 5% حق بیمه سالانه تحت پوشش قرار داد
سرقت کلی قطعات
خسارت ناشی از کشیدن میخ و سایر اشیا مشابه بر روی بدنه خودرو
فسخ قرارداد بیمه
در موارد زیر بیمهگر یا بیمهگزار میتواند قرارداد بیمه را فسخ نماید.
موارد فسخ از طرف بیمهگر:
در صورتیکه بیمهگزار حق بیمه را به موقع نپردازد.
در صورت تشدید خطر مگر آنکه توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد.
چنانچه بیمهگذار سهواً از اظهار مطالبی خودداری یا اظهارات خلاق واقع بنماید و مطالب اعلام نشده یا اظهارات خلاف واقع در ارزیابی خطر موثر باشد.
موارد فسخ از طرف بیمهگذار:
در صورتیکه خطر موضوع بیمه کاهش یابد و بیمهگر حاضر به تخفیف در حق بیمه نشود.
در صورتیکه فعالیت بیمهگر به هر دلیل متوقف شود.
تبصره: در صورتیکه بیمهگذار بنا به دلایل دیگری متقاضی فسخ بیمهنامه باشد بیمهگر حق بیمه مدت اعتبار بیمهنامه را به روش کوتاه مدت محاسبه و باقیمانده حق بیمه را به بیمهگذار پرداخت میکند.
انفساخ قرارداد بیمه
در صورتیکه موضوع بیمه به علت وقوع حوادثی که تحت پوشش این بیمهنامه نیست از بین برود، بیمه نامه منفسخ میگردد.
نحوه اعلام فسخ و برگشت حق بیمه
چنانچه بیمهگذار یا بیمهگر بخواهند بیمه نامه را فسخ کنند باید مراتب را بطور کتبی و رسمی به طرف مقابل اطلاع دهند. اثر فسخ در تمام موارد ده روز پس از ابلاغ مراتب به اقامتگاه طرف مقابل شروع میشود در صورت فسخ قرارداد بیمه از طرف بیمهگر یا بیمهگذار با انفساخ قرارداد بیمه، حق بیمه مدت اعتبار بیمه (بجز در مورد تبصره ماده 15) بصورت روز شمار محاسبه و باقیمانده به بیمهگذار مسترد میگردد.
تبصره: در صورتیکه ذینفع بیمهنامه شخص دیگری غیر از بیمهگذار باشد فسخ بیمهنامه توسط بیمهگذار مستلزم کسب موافقت ذینفع می باشد در صورت فسخ از طرف بیمهگر، مراتب باید علاوه بر بیمهگذار بطور کتبی به اطلاع ذینفع نیز رسانده شود.
شرایط مخصوص بیمههای تکمیلی بیمه بدنه اتومبیل
سرقت در جای قطعات و لوازم اتومبیل
در صورت سرقت در جای قطعات و لوازم اتومبیل (بشرح مذکور در بیمهنامه) حداکثر تعهد شرکت ارزش بیمه شده قطعات و لوازم با قیمت روز آنها (هر کدام کمتر باشد) است.
در مورد لاستیک چرخ، باطری و قالپاق حداکثر خسارت قابل پرداخت 50٪ ارزش نو آنها در روز وقوع حادثه است مگر آنکه مبلغ بیمه شده از این میزان کمتر باشد که در این صورت ملاک محاسبه خسارت مبلغ بیمه شده می باشد.
از مبلغ خسارتی که بر اساس بند 1/1 تعیین میشود 20٪ بعنوان فرانشیز کسر میگردد.
خسارت ناشی از دزدی قطعات و لوازم مذکور در بیمهنامه برای هر یک از قطعات و لوازم فقط یکبار قابل پرداخت است. مگر اینکه با موافقیت بیمهگر و ضمن رعایت جوانب امر با دریافت حق بیمه مجدد پوشش بیمه قطعات و لوازم جایگزین شده پذیرفته شود.
پس از وقوع هر خسارت بیمهگر حق دارد خطر دزدی در جای قطعات و لوازم را از شمول بیمهنامه حذف نماید.
در صورت سرقت در جای قطعات و لوازم اتومبیل، بیمهگذار موظف است مدارک مثبته و از جمله گزارش مقامهای انتظامی دال بر سرقت را تهیه و به بیمهگر ارائه نماید.
در صورتیکه دزدی قطعات و لوازم توام با دزدی اتومبیل باشد در پرداخت خسارت شرایط بیمهنامه بدنه حاکم خواهد بود.
مشخصات و قیمت وسائل اضافی موضوع پوشش فوق باید به پیشنهاد بیمهگذار و در برگ پیشنهاد بیمه نوشته شود و مورد تائید کارشناس منتخب بیمهگر قرار گیرد.
ارزش آنچه تحت این عنوان قابل بیمه کردن است در مجموع از 20٪ ارزش وسیله نقلیه بیمه شده تجاوز نخواهد کرد.
غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات
غرامت عدم امکان استفاده از اتومبیل (بعلت آسیب دیدگی و توقف مفید در تعمیرگاه) حداکثر 30 روز است که در هر حال سه روز آن بعنوان فرانشیز کسر خواهد شد غرامت قابل پرداخت روزانه بمیزان یک هزار (1/1000) مبلغ بیمه شده و حداکثر تا سقف بیست هزار ریال (20/000) ریال میباشد مشروط بر اینکه جمع کل غرامت بابت ایام عدم امکان استفاده از اتومبیل از 20٪ مبلغ خسارت برآورد شده تجاوز نکند.
تبصره: منظور از توقف مفید در تعمیرگاه مدت زمی است که از شروع عملیات تعمیر و بازسازی تا پایان و تکمیل تعمیر صرف خواهد شد بدیهی است طول مدت ایام لازم برای تعمیرات توسط کارشناس شرکت تعیین خواهد شد.
شکست شیشه وسیل نقلیه به تنهایی و به عللی غیر از حوادث مورد تعهد بیمهگر:
در صورت شکست شیشه، مستقل از حوادث مورد تعهد در بیمه بدنه اتومبیل، خسارت قابل پرداخت ارزش روز شیشه و هزینه نصب آن پس از کسر ده درصد به عنوان فرانشیز خواهد بود، مشروط بر اینکه وسیله نقلیه به قیمت روز بازار بیمه شده باشد.
در صورتیکه شکست شیشه توام با خسارت وارد به اتومبیل باشد شرایط بیمهنامه بدنه در پرداخت خسارت حاکم خواهد بود.
افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه بعلت نوسان قیمتها:
افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه بعلت نوسان قیمتها مشروط بر اینکه وسیله نقلیه هنگام صدور بیمهنامه به ارزش واقعی روز بیمه شده باشد میتوانند تا میزان 25٪ ارزش روز بیمه در تاریخ شروع بیمهنامه و در طول مدت قرارداد مورد قبول قرار گیرد.
توضیح: هر یک از پوششهای مورد اشاره در این برگ به شرطی در تعهد بیمهگر میباشد که در بیمهنامه بدنه صراحتاً به هر یک از آنها اشاره شده باشد و حق بیمه مربوط به آن پرداخت گردیده و در بیمهنامه قید شده باشد.